Planer for Ã
rhus
Offentliggjort 02/10-15 af makr (
version: 1.192) i
Forside,
Ã
rhusAnlægsaktiviteten i Ã
rhus ligger på et højt niveau, og store dele af byen vil ændre sig i de kommende år.
I denne artikelserie forsøger jeg at beskrive de mange projekter, samt at vedligeholde et oversigtskort, så man løbende kan se hvor aktiviteten finder sted.
Kort over projekter i hele Ã
rhus kommune:
Klik på figurerne for at se beskrivelse
Indlæg på seminaret "Sociale medier i den offentlige sektor"
Offentliggjort 23/09-15 af makr (
version: 1.15) i
Forside,
Ã
rhusHeadstart Network (et samarbejde mellem Ã
rhus Kommune og Seismonaut) holdt den 5. maj 2010 morgenseminar med temaet "Sociale medier i den offentlige sektor".
Jeg var indbudt til at tale om nærværende hjemmeside som et eksempel på at borgere værdiforøger offentlige data.
Kontorbyggeri til Bestseller på Pier 2
Offentliggjort 02/09-15 af makr (
version: 1.11) i
Forside,
ByplanlægningVisualisering set fra den nordlige bastion
Bestseller har i løbet af de sidste par Ã¥r forsøgt at placere sÃ¥vel kontorfaciliteter som logistikfaciliteter flere forskellige steder pÃ¥ Ã
rhus Havn. Oprindeligt var det planen at etablere et større logistikcenter med tilhørende kontorer pÃ¥ den nye Ãsthavn, hvilket blev droppet til fordel for et kontorhus pÃ¥ Mellemarmen.
Nu har planen om kontorhuset endeligt materialiseret sig til et lokalplansforslag. Planen er nu at etablere kontorhuset på Pier 2, umiddelbart ud for Sibirien-krydset, og i umiddelbar nærhed til det kommende Navitas Park på den nordlige bastion.
Bestseller logistikcenter pÃ¥ Ãsthavnen / Mellemarmen
Offentliggjort 10/09-15 af makr (
version: 2.5) i
ArkitekturOpdateret 23/04-08:
Planerne om højhus er droppet til fordel for administrationsbygning pÃ¥ MellemarmenArealet hvor logistikcentret tænkes placeret
I januar 2007 offentliggjorde tøjkoncernen Bestseller planer om at opføre et 12.000 kvadratmeter stort logistik-center pÃ¥ Ã
rhus Havn, og i den forbindelse et 80 meter højt højhus til administrative medarbejdere.
Planerne vakte opsigt fordi højden var langt højere end forudsat i regionplanen, og fordi højhuset ville tage udsigt fra et stort område.
I april 2008 blev det imidlertid offentliggjort at modstanden mod højhuset har ført til at denne del pilles ud af planerne om logistikcenteret, og i stedet placeres på Mellemarmen i Inderhavnen.
Logistik-centret forventes stadig opført i østhavnen, og placeres på et byggefelt der i alt er 95.000 kva-dratmeter stort.
Nyt hotel i Ãstergade
Offentliggjort 09/04-08 af makr (
version: 1.13) i
Forside,
ArkitekturScandic Hotels planlægger at bygge et nyt hotel i byen, udover de to allerede eksisterende.
Hotellet skal bygges i Ãstergade 12, samme sted som tidligere husede Ãstergades Hotel.
Ãstergades Hotels gamle facade bibeholdes, mens al indmaden skiftes ud, sÃ¥ der bliver plads til et moderne hotel med 226 værelser, restaurant, bar, fitness- og konferencefaciliteter.
Hotellet får 140 parkeringspladser i en kælder under bygningen, og det er meningen at pladserne skal bruges af såvel gæsterne som den øvrige offentlighed.
Ãstergade 12 blev bygget i 1876 efter forlæg af C. W. Puck. Bygningen er inspireret af Ãstrigsk arkitektur og opført i nyrenæssance-stil. Bygningen har de sidste Ã¥r huset forskellige aktiviteter i forhuset, mens den gamle teatersal blandt andet har været brugt til Revy og flere forskellige barer.
Hotellet ventes klart til Ã¥bning i juni 2010, med byggestart i 2009, men først skal der laves en ny lokalplan for omrÃ¥det. OmrÃ¥det er i dag præget af de lidt triste omgivelser omkring Bus-aksen, og baggÃ¥rden til Ãstergade 12 er en af de fÃ¥ Ã¥bne baggÃ¥rdsomrÃ¥der der er tilbage i centrum.
Undervisningscampus ved Skejby
Offentliggjort 23/04-08 af makr (
version: 1.15) i
Forside,
ByplanlægningArealerne ligger centralt placeret i forhold til det nye storsygehus
På et større areal op ad Skejby Sygehus planlægger Via University College at opføre et større byggeri til at huse i alt syv uddannelser, der alle er sundshedsorienterede.
Via University College er en fusion af en række af Region Midtjyllands undervisningsinstitutioner, herunder det tidligere JCVU.
Første etape kommer til at udgøre 25.000 kvadratmeter, og den samlede anlægssum inklusiv byggegrund beløber sig til 460 milloner kroner.
Me byggeriet, der forventes at være klart til indflytning i 2011, bliver det muligt at samle uddannelserne på en lokation, mod 14 lokationer i dag.
Ridehuset - Fremtidens Kulturhus
Offentliggjort 04/03-08 af makr (
version: 1.16) i
Forside,
ArkitekturDen nye indgang til Ridehuset og den nordlige afslutning på den tunnellagte Frederiks Alle set fra Rådhustårnet
Den 27. Februar blev udstillingen "Ridehuset - Fremtidens Kulturhus" Ã¥bnet pÃ¥ ARoS. Udstillingen bestÃ¥r af en række plancher og modeller for en ombygning af Ridehuset. Ombygningen er udtænkt af Kulturhus Ã
rhus, som Ridehuset er en del af, samt et arkitektfirma ved navn Futastic Structures (et navn som faldt i rådmand Flemming Knudsens smag).
Formålet med ombygningen er at skaffe publikumsfaciliteter i form af foyer, garderobe, toilletter mm, foruden bacstagearealer til magasiner og kunstnergarderober.
Disse arealer tilvejebringes ved at grave kælder ud under Ridehuset og Officerspladsen, så området ikke bebygges yderligere, udover et nyt indgangsparti til den underjordiske foyer.
Ã
rhus Zoo - the wildlife experience
Offentliggjort 18/04-16 af makr (
version: 1.15) i
Forside,
ByplanlægningFoto: Founding Five, via
CasesKonsortiet Founding Five planlægger for tiden en ny stor zoologisk have i Ã
rhus. Haven er med i case-hæftet der blev udgivet i forbindelse med kommunens oplæg til Planstrategi 2008.
Et større omrÃ¥de umiddelbart nord for "motorvejs-ringen", tæt ved nuværende og kommende (letbane) infrastruktur, er udset til lokation for Ã
rhus nye attraktion.
Haven skal specialisere sig i dyr fra Australien og Oceanien, og en del af konceptet er en udbredt anvendelse af moderne teknologi, til at skabe en bedre, og mere lærerig, oplevelse for besøgende.
Ambitionen er at blive såvel en attraktion som et "uddannelsessted", foruden at medvirke til at bevare en række truede dyrearter. Bagmændene bag håber på et udbredt samarbejde med byens uddannelses-, kultur- og erhvervsliv.
P-hus ved Ã
rhus Sygehus
Offentliggjort 02/02-08 af makr (
version: 1.9) i
Forside,
ArkitekturDet gamle Kommunehospital på Nørrebrogade har alt for få parkeringspladser til stedets ansatte og patienterne. For de ansatte afholdes deciderede lodtrækninger om de sparsomme parkeringspladser, mens patienter henvises til betalingsparkering, hvis de ellers er så heldige at finde en plads.
For at øge parkeringskapaciteten har Ã
rhus Kommune givet Region Midtjylland tilladelse til at bygge at parkeringshus til 400 biler.
P-huset bygges ind i det skrånende terræn mod Kirkegårdsvej, og vil ikke komme til at ændre gadebilledet voldsomt
Parkeringshuset skal bygges på et område hvor der allerede i dag er parkeringspladser (135 stk), så nettobidraget vil komme til at udgøre 265 parkeringspladser.
Rekreativ Vision for Ã
rhus Ã
Offentliggjort 18/04-16 af makr (
version: 1.15) i
Forside,
Ã
rhusÅens yderste del, landskabsåen, præges af forskellige vådområder
Ã
rhus Kommune har med Planstrategi 2008 lagt op til at Ã
rhus Ã
s rekreative værdier skal udnyttes i endnu højere grad end nu. Det skal ske ved løbende at tilgængeliggøre arealerne omkring åen, og ved at understøtte de naturmæssige forskelligheder som åens forløb byder på.
Ã
rhus er barn af Ã
en, og igennem historien har Ã¥en haft stor betydning for Ã
rhus' udvikling. I de første Ã¥rhundreder var det Ã¥ens ferske vand der gjorde Ã
rhus til det oplagte sted for en boplads ved havet, mens det senere blev vandets forsvarsmæssige egenskaber og den beskyttede å-havn der drev udviklingen af byen.
Op igennem det nittende og tyvende Ã¥rhundrede blev især muligheden for vandforsyning og spildevandsafledning en drivende faktor for mange store virksomheders placering i byen. I sidste halvdel af det tyvende Ã¥rhundrede blev de centrale dele af Ã¥en sÃ¥ til en arealreserve, der muliggjorde anlæg af en ny hovedvej til Havnen, her tænkes selvfølgelig pÃ¥ Ã
boulevarden.
Golfcenter ved Lyngbygaard
Offentliggjort 19/04-16 af makr (
version: 1.21) i
Forside,
Ã
rhusÃ
rhus Kommune gennemførte i 2003-2004 en offentlig debat over emnet, Golfbaner i Ã
rhus.
Udover udvidelser af de eksisterende anlæg blev det besluttet at detailplanlægge en golfbane vest for landsbyen Lyngby, nordvest for motorvejskrydset mellem Silkeborgmotorvejen og E45.
Lyngbygård er en gammel herregård hvis historie går tilbage til 1500-tallet. Herregårdens jorder er på over 200 ha, hvoraf ca. 100 ha i øjeblikket er under omdannelse til en golfbane.
Ombygning til golfbane blev i 2002 valgt fremfor alternativerne intensiv svinedrift og skovbørnehave.
Der blev stiftet et firma med 4 århusianere, godsejeren og den professionelle golfspiller Thomas Bjørn som hovedaktionærer. Ambitionen er at skabe en golfklub af gennemført høj kvalitet.
Forsinkelsesbassin ved Carl Blochs Gade
Offentliggjort 26/01-08 af makr (
version: 1.11) i
Forside,
ByplanlægningGræsplænen mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade bliver i den kommende tid til et stort hul i jorden
Foto: makr
Ã
rhus Kommunes spildevandsplan for 2006-2009 indeholder en række planer for aktiviteter der skal reducere udledning af næringssalte til de omgivende vandmiljøer.
I 2008-2009 opføres et stort forsinkelsesbassin pÃ¥, eller dvs under, græsplænen langs med Ã¥en, mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade. Bassinet kommer til at rumme 15.000 kubikmeter, eller ca. 10 gange sÃ¥ meget som det bassin der er etableret under Mølleparken i forbindelse med Ã
ens åbning og parkens restaurering.
Bassinet opføres fordi Ã
rhus Midtby er et såkaldt fælleskloakeret område. Et fælleskloakeret område fører regnvand og kloakvand i samme rør, modsat et moderne kloakeret område, hvor regnvandet typisk føres direkte i en recipient, dvs fx en nærliggende å eller bæk.
Problemet med fælleskloakering er at al regnvand skal en tur forbi rensningsanlæggene, og selvom der er høj kapacitet på Marselisborg Rensningsanlæg, så kan kloaksystemet ikke følge med når vandet står ned i stænger.
Boliger ved Silkeborgvej 260
Offentliggjort 25/01-08 af makr (
version: 1.13) i
Forside,
ArkitekturSilkeborgvej 260 er det gamle kommunekontor for den tidligere Ã
by kommune. Den bevaringsværdige bygning er opført i 1936, og har indtil 2007 huset forskellige administrative formÃ¥l for Ã
rhus Kommune. Magistratsreformen, strukturreformen og de efterfølgende organisatoriske samlinger på færre adresser, har gjort det muligt for kommunen at sælge bygningen og den omkringliggende grund.
Det gamle kommunekontor sælges som en del af en større grund på 8400 kvadratmeter, og udover hovedbygningen er der flere lave og underordnede bygninger på grunden.
Den nye lokalplan for området lægger op til at de ikke-bevaringsværdige sidebygninger fjernes og erstattes af 3 punkthuse på i alt 2200 etagekvadratmeter.
Det af punkthusene der ligger nærmest Silkeborgvej kan indrettes til sundhedshus eller andet liberalt erhverv, mens de øvrige huse forudsættes indrettet til boliger.
I det gamle kommunekontor forventes der indrettet 12 boliger, mens de nye bygninger forventes at kunne huse omkring 20 boliger.
Promenadesti langs Ãstmolen
Offentliggjort 18/04-16 af makr (
version: 1.11) i
Forside,
ArkitekturStien langs molen med udsigtsrampen for enden
Da masterplanen og de efterfølgende lokalplaner for havneudvidelsen blev vedtaget, blev der planlagt en promenadesti langs med den nye Ãstmole.
Stien skal gøre det muligt for byens borgere at spadsere fra Marselisborg Lystbådehavn og helt ud til spidsen af den nye havnearm. For enden af stien planlægges en udsigtsrampe, så man kan komme i højden og se ud over havnen, byen og bugten.
Stien kobles på sigt sammen med den rekreative forbindelse, der kommer til at strække sig hele vejen fra Tangkrogen i syd til Den Permanente i nord. Anlægget afventer det endelige færdiggørelse af det nys opfyldte areal øst for vejanlægget. Hvordan den nye færgeterminal skal forbindes til den eksisterende arm er ikke afklaret, men stien skal under alle omstændigheder krydses af en vej her.
Udvidelse af Den Gamle By
Offentliggjort 21/01-08 af makr (
version: 1.11) i
Forside,
ArkitekturPolitikkens pavillion fra 1909 bliver den nye indgangsbygning til Den Gamle By
Ã
rhus' største attraktion, Den Gamle By, planlægger at udvide museet med et kvarter af 1900-tals bygninger.
Udvidelsen kommer til at ske på et område der ligger mellem det nuværende museumsareal og Ceres-krydset.
Udover en lukket karre-bebyggelse til historiske bygninger opføres en bygning til Dansk Plakatmuseum, og Politikkens pavillion fra landsudstillingen i 1909 genopføres.
Udvidelsen skal ligge på et areal hvor der i dag findes legeplads, offentlige toiletter og en ældre kioskbygning. Kioskbygningen er bevaringsværdig, og nedtages af Den Gamle By for senere at blive genopført som en del af museet.
Legepladsen genetableres øst for lokalplansområdet og i forbindelse med byggeriet til Dansk Plakatmuseum etableres offentlige toiletter til legepladsens og Botanisk Haves gæster.
Pavillionbygningens 100 kvadratmeter skal bruges som indgangsbygning og kiosk for de to museer.